W pierwszej edycji konkursu, która miała miejsce na przełomie 2022 i 2023 roku, wpłynęło 18 prac złożonych przez ośmiu uczestników indywidualnych, sześć zespołów dwuosobowych i cztery trzyosobowe. Jego rozstrzygnięcie i wręczenie nagród odbyło się 30 marca (można o tym przeczytać —>TUTAJ<—). Teraz startuje jego druga edycja.
– Widzimy ogromny potencjał wśród uczniów łomżyńskich szkół, gdzie są także znakomici specjaliści, pedagodzy. Ideą konkursu jest promowanie dobrych postaw przedsiębiorczości wśród młodych ludzi, którzy w przyszłości mogą założyć swój biznes i prowadzić go z sukcesem – mówił prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski podczas konferencji prasowej inaugurującej jego drugą edycję.
– Ta pierwsza edycja konkursu była wielkim sukcesem. Mamy świadomość że wśród młodzieży brakuje takiej trochę edukacji na temat biznesu. Konkurs ma na celu pobudzenie w nich cech przedsiębiorczości, zaszczepienie tak zwanego bakcyla – dodawał zastępca prezydenta Andrzej Garlicki przypominając, że w listopadzie odbyły się dwie debaty oksfordzkie wprowadzające młodzież w tematykę tego przedsięwzięcia.
Osobą, która przygotowała największą ilość uczniów do udziału w pierwszej edycji konkursu jest Jolanta Šimon, w ubiegłym roku szkolnym nauczycielka II Liceum Ogólnokształcącego, a obecnie I LO. Podkreślała, że edukacja ekonomiczna jest szalenie ważna i możliwa, czego przykładem są właśnie rezultaty uczniów. – Zarówno udział w debacie która inaugurowała jego drugą edycję, jak i wcześniej w samym projekcie, gali finałowej i przyjrzenie się, że „mój kolega, on to potrafi, to ja też” powoduje, że wzrasta liczba chętnych do spróbowania w nim swoich sił. Dzięki temu młodzież zdobywa kompetencje, które ciężko jest nabyć będąc osiem godzin lekcyjnych w szkole – podkreślała Jolanta Šimon, wymieniając wśród nich kreatywność, komunikację, mówienie o sobie asertywnie, czyli też dobrze. – To jest też wspaniałe, że dzięki temu my nauczyciele widzimy trochę inną twarz naszych uczniów. Im rosną skrzydła, a nam rozszerza się pierś. Ten konkurs też pokazuje, że młodzież jest pozytywnie krytyczna. Dostrzega, że potrzeb w Łomży jest wiele i potrafi swoimi pomysłami te potrzeby zaspokoić, wie jaki biznes dany brak mógłby zniwelować – mówiła podkreślając, że szalenie przyjemnie jest popatrzeć na uczniów, którzy w ten sposób rozkwitają.
W konferencji prasowej udział wzięli również uczniowie nagrodzeni i wyróżnieni w pierwszej edycji konkursu.
– Jestem przykładem, że organizacja tego konkursu była dobrą decyzją władz miasta, gdyż stworzony przeze mnie projekt nie był końcem drogi w momencie powstania biznesplanu i otrzymania nagrody. Założyłem działalność nierejestrowaną i funkcjonuję w instalacjach elektrycznych – mówił Jakub Piaścik, uczeń Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5, którego projekt firmy elektrycznej zajął III miejsce w pierwszej edycji konkursu.
– To była bardzo fajna przygoda, pozwalająca zrealizować się w różnych kierunkach. W trakcie nagrywania filmiku dowiedziałam się wiele o sobie, zdobyłam informacje, których o sobie wcześniej nie wiedziałam, poznałam ile mam zainteresowań, pasji i kto jest tak naprawdę moim najbliższym przyjacielem i wsparciem – powiedziała Paulina Gralińska z II Liceum Ogólnokształcącego, której projekt „Jungle, wspinaczka po marzenia” otrzymał wówczas wyróżnienie.
Wyróżnienie otrzymał też pomysł psiego hotelu autorstwa innego ucznia II LO Emila Kulki. – W tym roku z bardzo podobnym pomysłem na swój biznes dostałem się do drugiego etapu programu wspierania młodzieżowej przedsiębiorczości „Jetpack”. Niewątpliwie konkurs organizowany przez władze Łomży jest świetną okazją, aby zmotywować się do pójścia dalej, jest doskonałym miejscem, by rozwinąć takie cechy jak kreatywność, umiejętność komunikacji czy występowania przed publicznością – mówił Emil Kulka dodając, że te cechy pomagają później w innych dziedzinach, np. on dzięki temu teraz prowadzi kursy z tworzenia gier Unreal Engine Fundacji Foton, na które serdecznie zaprasza.
Uczestniczący w konferencji uczniowie zgodnie zachęcali młodzież do udziału w konkursie „Mój pomysł na biznes – Zabiznesuj w Łomży”, gdyż motywuje on do działania, pozwala poznawać i rozwijać swoje umiejętności, a do tego stanowi niesamowitą przygodę i doświadczenie dające szansę spełniać marzenia. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej http://biznes.um.lomza.pl/archiwa/20026.
Konkurs „Mój pomysł na biznes – Zabiznesuj w Łomży” realizowany był przez Miasto Łomża we współpracy z Gminą Piątnica na potrzeby zadania pn. Konkurs dla młodych przedsiębiorców „Mój pomysł na biznes” w projekcie „Łomża – Miasto, w którym żyję i pracuję”, w ramach Programu Rozwój Lokalny, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021.”
Briefing dostępny poniżej:
Materiał Telewizji Narew poniżej: