Dumne anioły ziemi łomżyńskiej

Jesteście dumą Ziemi Łomżyńskiej, jesteście dumą Polski – napisał premier Mateusz Morawiecki do przedsiębiorców z Łomży i powiatu łomżyńskiego biorących udział w trzeciej edycji konkursu Łomżyńskie Anioły Biznesu.

W drodze do celu

– Podpisując  kilka lat temu porozumienie o wspólnej z miastem inicjatywie honorowania przedsiębiorców, którzy swoją działalnością przyczyniają się do rozwoju gospodarczego oraz  promocji miasta Łomża i powiatu łomżyńskiego, stawialiśmy sobie cel, aby Łomżyńskie Anioły Biznesu stały się prawdziwą gospodarczą marką naszego regionu. Czy już możemy uznać, że cel został osiągnięty? – zastanawiała się  na scenie w Kinie Millenium Maria Dziekońska, wicestarosta powiatu łomżyńskiego. Wspólnie z zastępcą prezydenta Łomży Andrzejem Garlickim dokonała otwarcia trzeciej gali Aniołów.

Oboje w zasadzie odpowiedzieli na pytanie: czy Łomżyńskie  Anioły Biznesu to już regionalna marka.

– Nasz konkurs jest wyrazem podziękowania i docenienia pracy naszych rodzimych przedsiębiorców. Około 10 tysięcy podmiotów gospodarczych zarejestrowanych jest w mieście i powiecie. Wybranie siedmiu najlepszych jest niezwykle trudne. Ale tym bardziej laureaci mogą być wzorcami dla naszych młodych przedsiębiorców – mówił Andrzej Garlicki. A Maria Dziekońska sięgnęła po dane statystyczne: w pierwszej edycji  w 2017 roku zgłoszonych do nagród było 46 podmiotów, rok później – 57, a tym razem aż 74.

– Mówimy o nagrodzie gospodarczej, ale to przecież ma znacznie szerszy wymiar. To zetknięcie dwóch rzeczywistości: aniołów jako przedłużenia boskich ramion, istot znacznie przewyższających zwykłych ludzi, ze światem biznesu – realnych, twardych faktów. Myślę, panie prezydencie i panie starosto, że jesteśmy, jeżeli jeszcze nie u celu, to na dobrej drodze do niego – dodała Maria Dziekońska.

Premier pozdrawia

Argument, a właściwie kilka setek argumentów, że Łomżyńskie Anioły Biznesu są inicjatywą bardzo ważną i docenianą, zasiadło na sali Kina Millenium w Łomży, które od początku gości “anielskie wieczory”.

Wśród uczestników gali znaleźli się m. in. minister edukacji Dariusz Piontkowski, posłowie Bernadeta Krynicka, Lech Antoni Kołakowski i Jacek Żalek, wojewoda Bohdan Paszkowski, reprezentujący samorządowe władze województwa Juliusz Jakimowicz, zastępca dyrektora Gabinetu Marszałka,  radcy handlowi licznych ambasad  przedstawiciele krajowych organizacji gospodarczych, samorządowcy, a wśród nich, m. in. Łukasz Kurzyna, wiceprezydent Suwałk oraz – przede wszystkim – przedsiębiorcy.

Minister przekazał zebranym treść specjalnego listu od premiera Mateusza Morawieckiego.

– Rozwój regionów to jedno ze źródeł siły naszego kraju. Także mieszkańcy Łomży swoją aktywnością przyczyniają się do tego, że Polska stała się krajem dostatnim i innowacyjnym. Bo modernizacyjny potencjał tkwi także w takich ośrodkach, w lokalnych społecznościach – czytał Dariusz Piontkowski.

Szef rządu podziękował za zaproszenie na odbywającą się tego samego dnia konferencję Invest in Łomża. Przekazał też życzenia i gratulacje przedsiębiorcom.

– Łomża to miasto o imponującym dorobku i bogatej historii, o głębokich, sięgających średniowiecza korzeniach. Cieszę się, że promując potencjał gospodarczy oraz inwestycyjny tego regionu dajecie Państwo wyraz głębokich więzi ze swoją małą ojczyzną i troski o dobro wspólne. To właśnie poprzez takie działania możemy budować nowoczesną Polskę. Jesteście dumą Łomży jesteście dumą całej Polski – zakończył swój list premier Mateusz Morawiecki.

Czas Aniołów i Czarnych Dżinsów

A potem już prowadzący galę Anna Sobocińska i Mariusz Rytel zapraszali na scenę osoby prezentujące kolejnych zdobywców statuetek Anioła Biznesu. Artystycznymi przerywnikami byli akordeonowi wirtuozi z Art of Trio oraz związany z Łomżą Adam Kalinowski wraz z kolegami z zespołu Black Jeans.

Kapituła trzeciej edycji zadecydowała, że Anioły będą przyznane w siedmiu kategoriach: Firma Roku, Inwestor Roku, Firma z Sercem, Pracodawca Jutra, Ambasador Ziemi Łomżyńskiej, Kobieta Biznesu i Super Anioł.

Pierwszeństwo miały panie. Jak podkreślił wręczający nagrodę prezydent Mariusz Chrzanowski, kategoria Kobieta Biznesu  pojawiła się od drugiej edycji konkursu z inicjatywy środowiska przedsiębiorców. Nominacje zdobyły: Elżbieta Gadomska, Beata Babińska i Ewa Grzegorczuk. Statuetka przypadła Elżbiecie Gadomskiej prowadzącej od lat jedną z najlepszych łomżyńskich piekarni i cukierni  – Okruszek. Nowy (od 2015 roku) zakład piekarni jest wyposażony w pełni zmechanizowane i zautomatyzowane urządzenia i jest najnowocześniejszy w województwie podlaskim.

– To podsumowanie lat ciężkiej pracy mojej i pracowników, a zarazem wyzwanie do dalszego działania – dziękowała Elżbieta Gadomska.

W kategorii Firma z Sercem honorowane są dobre podmioty gospodarcze, które dodatkowo zaangażowane są w sprawy publiczne – wspierają, pomagają, sponsorują, organizują. Nominowani w tym roku to: szkoła językowa Linguo,  producent skrobi PEPEES S.A. i producent materiałów budowlanych  PPB “Prefbet” w Śniadowie. Statuetkę zdobył Prefbet, znany m. in. ze wspierania łomżyńskiego Hospicjum i opieki nad lekkoatletycznym klubem sportowym “Prefbet” Śniadowo Łomża

– Staramy się być po prostu w porządku – stwierdził wiceprezes Dariusz Gomoliszek

Pracodawca Jutra to wśród Łomżyńskich Aniołów ten, który prowadzenie działalności wspiera współpracą z Powiatowym Urzędem Pracy  dając w różnych formach zatrudnienie bezrobotnym. Nominowane były firmy: Edpol Food and Innovation, PPM Piątnica Pawła Ostrowskiego i PHU Korzeniecki Krzysztofa Korzenieckiego. Laur zdobyła spółka PPM Piątnica, czyli przedsiębiorstwo, które przez 12 lat urosło od 4 do 80 pracowników zajmując się produkcją pakowanych świeżych warzyw (i ich uprawą).

Do wyjątkowej sytuacji doszło w kategorii Inwestor Roku. Okazało się, że lokalne firmy znakomicie się rozwijają i aż 5 zasłużyło na nominacje:  Edpol, Center-Mebel, Aquatech, Prefbet i UniGlass. Zwyciężył Center – Mebel, czyli  czołowy twórca rozwiązań dla meblarstwa w Polsce północno-wschodniej. Nagrodzone inwestycje dotyczyły nowej linii technologicznej z robotem przemysłowym oraz innowacji meblarskich o zwiększonej odporności na wilgoć.

– Zawsze staraliśmy się mieć aspiracje, żeby wyjść z lokalności także na arenę krajową – powiedział Grzegorz Kurak, właściciel firmy, która bardzo dba o swoje korzenie prowadząc inicjatywę o nazwie Manufaktura Łomża.

Jak stwierdził przewodniczący Rady Miejskiej Łomży Jan Olszewski, w kategorii Ambasador Ziemi Łomżyńskiej “kultura” wygrała z “biznesem” 2:1, ponieważ nominowane były Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego oraz Teatr Lalki i Aktora, a z drugiej strony firma Fargotex, ciesząca się ogólnopolską renomą na rynku tkanin meblarskich. Zadecydowały wielkie sukcesy łomżyńskich filharmoników, m. in. z pierwszą w historii prestiżową nagrodą polskiego rynku muzycznego – Fryderykiem.

Dyrektor Jan Miłosz Zarzycki dziękując za wyróżnienie zapowiedział, że “ambasador” nie spoczywa na laurach i wybiera się na Litwę, a w przyszłym roku ma już ustalone koncerty w prestiżowych wydarzeniach muzycznych w Warszawie.

W kategorii Firma Roku nominowane były trzy podmioty, których nazwy pojawiały się już podczas Gali Łomżyńskich Aniołów: Fargotex, Prefbet i UniGlass. Wygrał dynamicznie rozwijający się producent szyb UniGlass.

– To kariera w iście amerykańskim stylu: od garażu do kolejnych hal  produkcyjnych i innowacyjnych rozwiązań – przedstawiał laureata wiceprezydent Łomży Andrzej Garlicki. – To sukces całej załogi – dodawał nie kryjąc zaskoczenia Radosław Florczyk, właściciel firmy.

I wreszcie kategoria, w której nie było rywalizacji. Tytuł Super Anioła kapituła konkursu przyznała Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy.

– To jeden z filarów gospodarki gminy Piątnica,  Łomży i powiatu łomżyńskiego. To też największy pracodawca z tysiącami dostawców mleka i ich rodzinami oraz pracownikami. To bogata tradycja przetwórstwa mleczarskiego na Ziemi Łomżyńskiej , zapoczątkowana jeszcze w końcówce XIX wieku przez Franciszka Dionizego Lutosławskiego – uzasadniał decyzję starosta Lech Marek Szabłowski.

***

Konkurs Łomżyńskie Anioły Biznesu organizowany przez Urząd Miejski w Łomży, Starostwo Powiatowe oraz Powiatowy Urząd Pracy w Łomży, jest rozpoznawalny nie tylko w subregionie łomżyńskim. W 2019 r. Izba Przemysłowo Handlowa w Białymstoku zgłosiła konkurs do nagrody Podlaskiej Marki Roku.

Trzecia edycja konkursu została objęta patronatem honorowym przez: Polską Agencję Inwestycji i Handlu, Krajową Izbę Gospodarczą  oraz Podlaski Związek Pracodawców.

Sponsorem głównym był PKO Bank Polski; a partnerami konkursu – Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.; Bank Gospodarstwa Krajowego; Hexa Bank Spółdzielczy; Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy; Kino Millenium w Łomży. Organizatorzy składają podziękowania sponsorowi i partnerom za wsparcie tego wydarzenia.

Autor tekstu: Maciej Gryguc